Τι θα γίνει με τις βάσεις το 2016
Του Στράτου Στρατηγάκη
Mαθηματικού - ερευνητή
stratig@yahoo.com
Πηγή: εφ. Ναυτεμπορική (http://www.naftemporiki.gr), 27/2/2016
Το μόνο που μπορούμε να πούμε, αυτή τη στιγμή, είναι πόσα μόρια θα συγκέντρωναν μερικοί περσινοί υποψήφιοι, αν εφαρμόζαμε στους βαθμούς που έγραψαν πέρυσι το φετινό τρόπο υπολογισμού των μορίων.
Κανείς δεν γνωρίζει πώς θα διαμορφωθούν οι βάσεις το 2016, καθώς δεν γνωρίζουμε κανέναν από τους τρεις παράγοντες που θα τις διαμορφώσουν και είναι:
1. Ο αριθμός των εισακτέων, που καθορίζεται από το Υπουργείο Παιδείας.
2. Οι επιδόσεις των υποψηφίων που καθορίζονται από τη δυσκολία των θεμάτων.
3. Οι επιθυμίες των υποψηφίων, όπως εκφράζονται στη συμπλήρωση του μηχανογραφικού τους.
Το μόνο που μπορούμε να πούμε, αυτή τη στιγμή, είναι πόσα μόρια θα συγκέντρωναν μερικοί περσινοί υποψήφιοι, αν εφαρμόζαμε στους βαθμούς που έγραψαν πέρυσι το φετινό τρόπο υπολογισμού των μορίων.
Φυσικά και αυτό περιέχει την παραδοχή ότι οι βαθμοί ενός υποψηφίου πέρυσι και φέτος θα ήταν ίδιοι, πράγμα που πιθανό δεν ισχύει, αφού πέρυσι είχαν να διαβάσουν έξι ή επτά μαθήματα, ενώ φέτος τέσσερα ή πέντε.
Η μεγαλύτερη διαφορά σε σχέση με το προηγούμενο σύστημα είναι ότι τώρα δεν μετράνε οι προφορικοί βαθμοί. Η συμμετοχή του προφορικού βαθμού, στο προηγούμενο σύστημα, ήταν θεωρητικά από -600 έως +600 μόρια. Στην πράξη είχαμε αύξηση μορίων, από πολύ μικρή, μέχρι, το ανώτερο, 600 μόρια. Αυτό δεν θα ισχύσει φέτος.
Μία άλλη διαφορά είναι ότι οι βαθμοί στο 5ο και 6ο μάθημα επηρέαζαν το συνολικό αριθμό των μορίων, ενώ φέτος δεν θα υπάρχουν.
Στα οικονομικά, για παράδειγμα, οι περσινοί υποψήφιοι προέρχονταν, στη μεγάλη τους πλειοψηφία, από την τεχνολογική κατεύθυνση, που σημαίνει ότι είχαν εξεταστεί και στη φυσική, που πέρυσι αποτέλεσε το Βατερλώ των υποψηφίων. Συνεπώς φέτος θα έχουν ένα χαμηλό βαθμό λιγότερο.
Είχαν, όμως, και υψηλότερους βαθμούς στο ΑΟΔΕ και τα Μαθηματικά Γενικής Παιδείας, που επέλεγαν οι περισσότεροι.
Ας δούμε αναλυτικά τα παραδείγματα, αφού είναι πολλές και διαφορετικές οι περιπτώσεις. Να σημειώσουμε ότι τα παραδείγματα αφορούν σε πραγματικούς βαθμούς περσινών υποψηφίων.
Στους υποψηφίους της θεωρητικής κατεύθυνσης του παραδείγματός μας βλέπουμε, ότι όλα μπορούν να συμβούν. Να έχουν από 400 μόρια λιγότερα, μέχρι 100 μόρια περισσότερα, από όσα συγκέντρωσαν πέρυσι.
Αυτό συμβαίνει γιατί μέχρι πέρυσι είχαμε εξετάσεις και στη Νεοελληνική Λογοτεχνία και στο 6ο μάθημα, που, συνήθως, αλλά όχι πάντα, ήταν η Βιολογία.
Μία χαμηλή βαθμολογία στη Λογοτεχνία μείωνε τα μόρια το 2015, όχι όμως και το 2016, αφού δεν εξετάζεται η λογοτεχνία. Το ίδιο θα συνέβαινε με τα Μαθηματικά Γενικής Παιδείας για όσους, λίγους, τα προτίμησαν ή τη Βιολογία, που αποτελούσε την επιλογή των πολλών.
Στους υποψηφίους της θετικής κατεύθυνσης η διαφορά στο 2ο πεδίο είναι σε όλους μείωση των μορίων το 2016 από 1.150 μόρια μέχρι 200 μόρια. Στο 3ο πεδίο έχουμε μείωση μορίων από 600 μέχρι 900 μόρια περίπου, όπως βλέπουμε στον πίνακα.
Δεν χρειάζεται να μένουμε ακριβώς στους αριθμούς, αφού αποτελούν παραδείγματα και μας δείχνουν τη γενική τάση.
Το φαινόμενο της μείωσης οφείλεται στο ότι με τα έξι μαθήματα υπήρχαν κάποια μαθήματα στα οποία οι υποψήφιοι έγραφαν καλύτερα, όπως η Βιολογία κατεύθυνσης και το 6ο μάθημα, που ανέβαζαν τα μόρια στο 2ο πεδίο.
Γιατί με το νέο σύστημα με τα τέσσερα μόνο μαθήματα τα δύο εξ' αυτών είναι ιδιαιτέρως δύσκολα (Μαθηματικά και Φυσική) με αποτέλεσμα τα δύσκολα μαθήματα να είναι φέτος το 50% των μαθημάτων ενώ πέρυσι ήταν το 33%.
Στο 3ο πεδίο μετρούσαν και τα Μαθηματικά κατεύθυνσης στη διαμόρφωση του γενικού βαθμού πρόσβασης, συνεπώς μειωνόταν ο αριθμός των μορίων που συγκέντρωνε ο υποψήφιος, λόγω χαμηλότερων επιδόσεων στα Μαθηματικά.
Οι υποψήφιοι της τεχνολογικής κατεύθυνσης που διεκδικούσαν πέρυσι θέση στις σχολές του 2ου πεδίου δεν είχαν εξεταστεί στη Χημεία. Στο παράδειγμά μας βάλαμε, αυθαίρετα, βαθμό χημείας στον ένα 19 και στον άλλο είκοσι.
Πέρυσι, όμως, ως υποψήφιοι από την τεχνολογική κατεύθυνση είχαν δύο εύκολα μαθήματα, όπου παραδοσιακά οι υποψήφιοι συγκέντρωναν υψηλή βαθμολογία, το ΑΟΔΕ και την πληροφορική.
Στο παράδειγμα με το μαθητή της τεχνολογικής που δήλωσε τις σχολές του 5ου πεδίου, είναι ακραίο, αλλά συνέβη.
Πρόκειται για μαθητή, που ήταν εξαιρετικά αδύνατος στα Μαθηματικά, τη Φυσική και την πληροφορική, αλλά καλός στο ΑΟΔΕ, τη Νεοελληνική Γλώσσα και τις Αρχές Οικονομικής Θεωρίας. Έτσι συγκέντρωσε 1.800 λιγότερα μόρια το 2016 από τα πραγματικά μόρια που συγκέντρωσε το 2015.
Το συμπέρασμα που βγαίνει είναι ότι δεν έχει κανένα νόημα να κοιτάζουν οι υποψήφιοι τις βάσεις του 2015, αφού το μόνο που μπορούν να κάνουν είναι να τους γεμίσουν άγχος, χωρίς κανένα λόγο.
Φέτος η εκτίμηση για τη διαμόρφωση της βάσης θα είναι από πολύ δύσκολη έως αδύνατη, αν θέλουμε να έχουμε ακρίβεια.
Γι' αυτό μην ασχολείστε με τις βάσεις και τη διαμόρφωσή τους. Μόνο κακό μπορεί να σας κάνει αυτή η συζήτηση, ειδικά πριν τις εξετάσεις.
Μελέτη: Στράτος Στρατηγάκης
Εναρκτήρια ημερομηνία Πανελλαδικών Εξετάσεων 2016
Όπως ανακοινώθηκε από το Υπουργείο Παιδείας, φέτος οι Πανελλαδικές Εξετάσεις θα ξεκινήσουν τη Δευτέρα 16 Μάη 2016.
Διαβάστε τη σχετική γνωστοποίηση: https://www.minedu.gov.gr/dimofili/18384-29-02-16-arxizoun-oi-panelladikes-stis-16-maiou-2
Πανελλήνιοι Μαθητικοί Διαγωνισμοί Φυσικής 2016
Πηγή: http://eef.gr/enimerosi/1067
B. To Τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου Αθηνών και το Εργαστήριο Φυσικών Επιστημών του ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών διοργανώνουν διαγωνισμούς Φυσικής για μαθητές. Δείτε περισσότερα στις σχετικές εγκυκλίους:
Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός Φυσικής Λυκείου «Αριστοτέλης» 2016 και Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός Φυσικής Γυμνασίου "Αριστοτέλης" 2016
Διεξαγωγή του Πανελλήνιου Μαθητικού Διαγωνισμού Φυσικών «Αριστοτέλης» 2016 για μαθητές Ε’ και Στ’ τάξης του Δημοτικού Σχολείου
Δείτε τα θέματα και τις απαντήσεις του Πανελλήνιου Διαγωνισμού Φυσικών «Αριστοτέλης» 2016 για μαθητές της Ε΄ και της Στ΄ Δημοτικού εδώ:
http://micro-kosmos.uoa.gr/gr/announcments/diagonismoi_fysikon_dimotikou.htm
Προτεινόμενο βιβλίο για τους Διαγωνισμούς Φυσικών Δημοτικού: Κατακτώ την κορυφή - Φυσικά Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού
Πανελλαδικές Εξετάσεις 2015
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ 2015. ΚΕΙΜΕΝΟ Α. Μ. ΣΥΡΙΓΟΥ ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΑΤΑΚΗ, 2015.
Διόρθωση στο βιβλίο Φυσικής Θετικής και Τεχνολογικής Κατεύθυνσης Γ΄ τάξης Ημερήσιου και Δ΄ τάξης Εσπερινού Γενικού Λυκείου
Στο βιβλίο της Φυσικής Γ΄ Λυκείου, Θετικής και Τεχνολογικής Κατεύθυνσης, τα σχήματα 1.28 και 1.30 έχουν διαφοροποιήσεις μεταξύ των εκδόσεων του βιβλίου για τα έτη 2013 και 2014. Επίσης, στην έκδοση του 2014 απαιτείται διόρθωση προσήμου σε μια «μαθηματική σχέση» που βρίσκεται στη σελίδα 27.
Για να δείτε το έγγραφο του Υπουργείου με τις αναλυτικές διορθώσεις πατήστε εδώ.